با ما سردنباش-سرما می خوری

به وقتش
بایگانی

بررسی موی گربه پرشین نژاد ایرا

دوشنبه, ۱۲ خرداد ۱۳۹۹، ۰۵:۰۴ ب.ظ

بررسی مو به موی گربه پرشین (گربه ایرانی)

 

موی گربه پرشین

 

بررسی مو به موی گربه پرشین (گربه ایرانی)
گربه پرشین (گربه ایرانی) یکی از نژادهای بسیار پر طرفدار و فوق‌العاده زیباست که طرفداران بسیاری از سراسر دنیا دارد. این گربه با موهایی یکنواخت و بلند جلوه بصری بسیار زیادی برای دوستداران حیوانات خانگی و حتی افرادی که زیاد علاقمند به حیوانات نیستند ایجاد می‌کند.

سرفصل‌های بررسی نژاد پرشین (ایرانی)
مشخصات و بررسی کلی
انواع گربه پرشین
بیماری‌ها
قیمت
تغذیه
نگهداری

گربه از حدود ۴ هزار سال پیش وارد زندگی انسان شده و جزو اولین حیوانات خانگی و رام شده محسوب می‌شود که در خانه، کنار آتش همدم انسان شده است. گربه‌های مو بلند از قرن ۱۶ میلادی وارد اروپا شده‌اند. اولین گربه‌های مو بلند با نام آنگورا در شهر آنکارای ترکیه یافت شده‌اند، اما منشاء گربه‌های مو بلند ایرانی امروزی سرزمین پرشیا یا ایران می‌باشد. اولین اجداد ثبت شده گربه‌های پرشین در سال ۱۶۲۰ میلادی از ایران به ایتالیا و از ترکیه به فرانسه فرستاده شدند که از آن جا به انگلیس هم رسیدند.
نام    پرشین
عمر    ۱۰ تا ۱۵ سال
وزن    ۳ تا ۵.۵ کیلوگرم
اندازه    متوسط
اصالت    ایران
پوشش    ابریشمی‌و صیقلی
خلق و خو    مهربان، وفادار، ساکت
رنگ    سفید/ آبی/ سیاه / قهوه‌ای/ کرم/ شکلاتی/یاسی متمایل به خاکستری
گربه‌های پرشین با گربه‌های آنگورا آمیزش داده شدند. اجداد پرشین از لحاظ جنس پوشش بدن، کشیدگی پوزه و بینی با نسل‌های امروزی تفاوت زیادی دارند. صدها سال تولید نسل انتخابی توسط پرورش دهندگان این نژاد، منجر به تولید گربه‌های پرشین با پاها و پوزه‌های کوتاه‌تر شده است.

انواع گربه پرشین (گربه ایرانی)
گربه ایرانی یا پرشین کت (Persian Cat) انواع مختلفی دارد. دنیای حیوانات در این مطلب به معرفی انواع گربه ایرانی پرداخته است.

گربه پرشین شکلاتی
گربه پرشین شکلاتیمنشاء این گربه‌ها بریتانیا است. گربه‌های پرشین شکلاتی مو بلند از تلفیق گربه‌های پرشین‌هاوانا و آبی به وجود آمده اند. اولین نمونه این نژاد در سال ۱۹۶۱ ارائه گردید. هدف از ایجاد این نژاد، به وجود آوردن رنگ موی شکلاتی یکدست، بدون هیچگونه علامتی از هر اجداد بوده است. علت استفاده از نژاد‌هاوانا، ایجاد گربه‌هایی با صورت گرد و گوش‌های بزرگ بود. گربه‌های پرشین شکلاتی دارای چشم‌های بزرگ نارنجی یا مسی، موهای بلند با تراکم زیاد، ابریشمی‌و بسیار نرم می‌باشند .
پاها در این گربه‌ها کوتاه هستند. گربه‌های این نژاد بسیار آرام و خوش خلق هستند.

گربه ایرانی مشکی
گربه پرشین مشکیمنشاء این نژاد نیز بریتانیا است و اجداد آنها گربه‌های پرشین و آنگورا هستند که در لیست گربه‌های شناخته شده بریتانیا، در صدر جدول قرار دارند. این نژاد در اولین نمایش گربه‌ها در بریتانیا در سال ۱۸۷۱ معرفی شد و همزمان با بریتانیا در ایالات متحده نیز شناخته شده است.

رنگ مو‌ها در این نژاد بسیار زیبا و براق می‌باشد، مو‌ها بلند و متراکم، ابریشمی‌و نرم هستند. مشخصه دیگر این گربه‌ها رنگ بسیار زیبا و یکدست و بدون سایه روشن و هرگونه علامت دیگری (مثل موی سفید) است. مو‌های بچه‌های این نژاد ممکن است به رنگ خاکستری و یا مشکی کدر باشد ولی تا هشت ماهگی رنگ موها به حالت اصلی که بسیار زیبا، براق و یکدست هستند بر می‌گردد. گربه‌های این نژاد دارای چشم‌های گرد زیبا بوده و دم آنها کوتاه و پشمالو است. این گربه‌ها هم مثل همه گربه‌های پرشین بسیار آرام و دوست داشتنی هستند.

گربه پرشین کرم و سفید
گربه پرشین کرم و سفیداین گربه‌ها بومی‌بریتانیای کبیر بوده و اجداد آنها نیز گربه‌های پرشین و آنگورا هستند. در اصل هدف از دو رنگ بودن این نژاد، بوجود آوردن گربه‌هایی بود که موهایی شبیه به خرگوش‌های آلمانی داشته باشند (مو‌های رنگی و سفید دایره وار همدیگر را احاطه کنند) که این تصور به طور کامل تحقق نیافت.

پوشش خارجی این گربه‌ها سایه روشنی است از رنگ کرم که یک سوم تا یک دوم کل بدن را در قسمت بالایی رنگ سفید پوشانده است. معمولاً مو‌های سفید در یک سوم بالایی، پس از گردن قرار دارند. لا به لای مو‌های دم که به رنگ کرم هستند، موهای سفید دیده می‌شوند. موهای این گربه‌ها بلند، متراکم، ابریشمی‌و نرم است. گربه‌های این نژاد پنجه‌های بزرگی دارند، اما بسیار اهلی و آرام هستند.

گربه ایرانی قرمز و سفید
گربه ایرانی یا پرشین قرمز و سفیدبوجود آوردن این ترکیب رنگ با الگوی کاملاً قرینه بسیار مشکل است. مناطق قرمز رنگ با مرز بسیار مشخصی از مناطق سفید رنگ جدا شده اند و مناطق سفید رنگ کاملاً سفید هستند. در قسمت صورت هر دو ترکیب قرمز و سفید دیده می‌شود و در قسمت پیشانی مو‌ها سایه روشنی از رنگ قرمز دارند. موها بلند، متراکم، ابریشمی‌و نرم هستند و در ناحیه دم قرمز رنگ می‌باشند. گربه‌های این نژاد خلق و خوی بسیار آرامی‌دارند.

گربه پرشین آبی کرم
گربه پرشین آبی کرممنشاء این گربه‌ها بریتانیای کبیر است. این نژاد برای اولین بار در سال ۱۹۲۹ در بریتانیا به رسمیت شناخته شد. اجداد این گربه ها در حقیقت پرشین و آنگورا هستند. رنگ آمیزی این گربه ها بسته به اجدادشان متفاوت است. ولی آنچه در بریتانیا و آمریکا مورد قبول است فقط ترکیب این دو رنگ آبی و کرم است.

این گربه ها که در اصل به گربه های تورتویزشل معروف هستند، اغلب ماده هستند و هر نری که متولد می شود به احتمال زیاد عقیم است. صورت گربه های این نژاد گرد و پهن است و چشم‌های آن ها نارنجی یا مسی پر رنگ هستند. موهای این گربه‌ها بلند، ضخیم، ابریشمی‌و نرم است.

گربه ایرانی آبی دودی
گربه ایرانی یا پرشین آبی دودیمنشاء این نژاد بریتانیای کبیر و اجداد آن‌ها گربه‌های پرشین و آنگورا است. بچه‌های این نژاد را تا ۳ هفتگی نمی‌توان به راحتی از بچه‌های گربه‌های آبی – کرم تشخیص داد. نوک موها در این گربه‌ها آبی است و در جاهای مختلف بدن لکه‌های کرم دیده می‌شود. زیر موها سفید است. بینی به رنگ صورتی یا آبی و یا تلفیقی از این دو رنگ است. گوش‌های کوچک و گردی دارند. دم این گربه‌ها کوتاه ولی موهای دم بلند است. موهای بدن بلند، ضخیم، ابریشمی‌و نرم است. گربه‌های این نژاد بسیار خوش رفتار و آرام هستند.

گربه پرشین آبی کرم سفید
نژاد گربه ایرانی آبی کرم سفیدظهور این گربه ها هم در بریتانیای کبیر و اجدادشان گربه های پرشین و آنگورا هستند. به وجود آوردن این ترکیب بسیار مشکل است. ۲/۱ تا ۳/۱ موهای آن‌ها سفید و بقیه آن آبی – کرم است. در مناطقی که موهای آبی – کرم رشد کرده، هیچ موی سفیدی مشاهده نمی شود ولی روی موهای دم، تعدادی موی سفید به چشم می خورد.

استفاده از پودر و سپس برس کشیدن موها منجر می شود تا مرز بین موهای رنگی و سفید بسیار مشخص تر شود.این گربه‌ها دارای چشم‌های گرد و بزرگ، پنجه های کوچک و موهای بلند، ضخیم، ابریشمی‌و نرم هستند.

گربه ایرانی تورتویزشل (لاک‌پشتی)
گربه پرشین تورتویزشلمنشاء این گربه‌ها نیز بریتانیای کبیر و اجدادشان گربه‌های پرشین و آنگورا هستند. گربه‌های تورتویزشل بسیار آرام و خوش رفتار هستند. ولی ثابت نشده که این گربه‌ها نمونه‌های خوب و راحتی برای تولید و پرورش باشند. رنگ این‌ها مشکی – سفید با سایه‌هایی از رنگ قرمز تیره است. این رنگ آمیزی برای اولین بار در اواخر ۱۸۹۰ بوجود آمد و بسیار سریع در هر دو سوی آتلانتیک زیاد شد. این گربه‌ها جمجمه‌های بزرگی دارند. موها بلند، ضخیم، ابریشمی‌و نرم است.

گربه‌های نژاد پرشین نیز مانند سایر نژادها مستعد یک‌سری بیماری‌های خاص هستند، که به اجمال به توصیف آن‌ها پرداخته می‌شود.

انواع بیماری‌های گربه پرشین (گربه ایرانی)
سندرم چدیاک هیگاشی گربه پرشین
تنها پرشین‌های با رنگ آبی خاکستری را درگیر می‌کند و به شکل اتوزومال مغلوب به ارث است. در این عارضه پوشش بدن رنگ پریده شده و به علت نقص در عملکرد گلبول‌های سفید این بیماران مستعد به عفونت‌های باکتریایی و نقص در گرانول‌های پلاکت‌ها می‌شوند و به طور نسبی باعث اختلال در ملانین‌های چشمی ‌و ایجاد آلبینیسم در چشم می‌شود.

گرانول‌های غیر طبیعی معمولاً بعد از اتصال لیزوزوم‌ها در نوتروفیل، ائوزینوفیل، سلول‌های مجاری کلیوی، سلول‌های پوششی و کوپفر را نشان می‌دهد. تشخیص این بیماری براساس غلظت پیگمانتاسیون، حضور گرانول‌های غول پیکر و افزایش مستعد بودن به عفونت‌ها است.

پیودرم چین‌های صورت در گربه ایرانی
نوعی درماتیت خود به خودی صورت در گربه‌های پرشین و هیمالیایی می‌باشد. وقوع آن شایع نیست، علت آن نا شناخته است و می‌تواند زمینه ژنتیکی داشته باشد.

حساسیت‌های دارویی

گریزوفولوین
یک آنتی بیوتیک متوقف کننده رشد قارچها است و همانطور که می‌دانید برخی از قارچ‌ها در شرایطی مسبب عفونت لایه‌های سطحی پوست و موی دام‌ها می‌شوند که ایجاد می کنند.

گربه‌ها و بخصوص بچه گربه‌ها نسبت به عوارض گریزئوفولوین حساس می‌باشند. این دارو در گربه‌ها تراتوژن است. در مواردی آنمی‌و پن لکوپنی نیز در این حیوان در اثر مصرف این دارو گزارش شده است. بی اشتهایی، دهیدراتاسیون، ادم پوست و مخاطات، خارش و آتاکسی نیز از علائمی‌است که متعاقب مصرف گریزوفولوین در گربه‌ها دیده شده است.

ریزش اشک گربه پرشین
ریزش اشک گربه پرشین سفیداین بیماری به دو علت مادرزادی یا اکتسابی اتفاق می‌افتد. فرم مادرزادی آن می‌تواند به علت نامنظم قرار گرفتن و در جای نامناسب قرار گرفتن مژه‌ها، برگشتگی پلک به سمت داخل، نداشتن پلک (eyelid agenesis) اتفاق بیافتد. فرم اکتسابی معمولاً به علت حضور جسم خارجی در قرنیه یا ملتحمه، تومورهای پلک، التهاب پلک، ورم ملتحمه، زخم‌های قرنیه و غیره رخ دهد.

این بیماری در نژاد پرشین حالت مادرزادی دارد که در حقیقت به علت وضیعت سر و پلک در این نژاد است.(درنژاد پرشین جمجه وضیعت براکیوسفال دارد)

جدا شدن قرنیه
این بیماری مختص گربه‌ها است و این نژاد به این بیماری مستعدتر است. البته این بیماری می‌تواند به دنبال عفونت ویروسی مثل آنفولانزا در گربه یا التهاب و زخم قرنیه ایجاد شود. ضایعه به صورت نکروز کانونی با سطحی تیره رنگ و به علتی نامشخص بروز پیدا می‌کند.علائم این بیماری شامل ریزش اشک، لکه‌های قهوه ای تا سیاه رنگ با سایزهای متفاوت در چشم، ترس از نور و اسپاسم عضلات چشم است.

برگشتگی پلک به داخل گربه ایرانی
این بیماری خیلی در گربه‌ها شایع نسیت ولی بیشتر پلک پایین را درگیر می‌کند. در این عارضه استعداد نژادی وجود دارد ولی فرم اکتسابی آن بیشتر رواج دارد که می‌تواند باعث التهاب، عفونت و ایجاد انتروپیون در گربه های بالغ شود. تنها راه درمان این بیماری بازگرداندن پلک به حالت طبیعی توسط جراحی است.

کلیه پلی کیستیک
در این بیماری که به شکل اتوزومال غالب به ارث است، کیست هم در مرکز و هم در قشر کلیه ایجاد و با گذر زمان بزرگ تر می‌شود. این کیست‌ها را می‌توان توسط سونوگرافی، پیش از سن ۸-۶ هفتگی تشخیص داد ولی در بیشتر موارد تا سنین بالا (میانگین تا ۷ سالگی) منجر به نارسایی کلیه نخواهند شد.

این کیست‌ها در بافت کلیه بزرگ می‌شوند و در نهایت باعث نارسایی کلیه می‌شوند. تعداد، سایز و سرعت رشد این کیست‌ها در هر گربه متفاوت است.

علایم این بیماری شامل بدحالی، کاهش وزن، اسهال، افزایش ادرار و افزایش نوشیدن آب و بزرگ شدن کلیه است. هیچ نوع روشی برای جلوگیری از رشد کیست‌ها وجود ندارد و همزمان با پیشرفت نارسایی کلیه سم‌های حاصل از متابولیت‌ها در بدن تجمع پیدا می‌کنند و وضع بیمار وخیم تر می‌شود. در واقع هیچ راه درمانی برای این بیماری وجود ندارد و بهتر است پس از تشخیص جلوی تولید مثل این گربه‌ها گرفته شود.

سنگ اگزالات کلسیم مجاری ادراری پرشین
وقوع این سنگ‌های کلسیمی‌با اندازه و سایزهای متفاوت در مجاری ادراری گربه‌های پرشین به میزان بالایی گزارش شده است. این عارضه در همه سنین دیده می‌شود اما بیشتر در گربه‌های میان سال شایع است. دلیل این بیماری هنوز مشخص نشده است اما شرایطی می‌تواند این نژاد را به این بیماری مستعدتر کند مثل رژیم‌های غذایی حاوی کلسیم، پروتئین و سدیم بالا و هرنوع بیماری که باعث افزایش میزان کلسیم در خون شود.

علائم این بیماری شامل ادرارکردن با درد، افزایش تعداد دفعات دفع ادرار، وجود خون درادرار ، کم ادراری یا ناتوانی در دفع ادرار باشد. این بیماری را می‌توان توسط گرفتن CBC، آزمایش‌های بیوشیمیایی و تجزیه و کشت ادرار و دیدن کریستال‌های اگزالات کلسیم در ادرار و همچنین رادیولوژی و سونوگرافی تشخیص داد.

درمان خاصی برای این بیماری وجود ندارد جز رعایت کردن رژیم غذایی خاص البته بسته به شرایط حیوان می‌توان از روش‌های فلاش کردن آب به داخل مجرای ادراری، مایع درمانی و آنتی بیوتیک تراپی و جراحی استفاده کرد.

قیمت گربه پرشین
گربه پرشین قرمز سفید داخل سبدپرشین کت از زیباترین گربه‌های حال حاضر دنیاست؛ همین امر باعث شده گاهی قیمت این گربه به مرزهای نجومی‌برسد، اما با این حال بازه نرمال قیمت این گربه چیزی بین ۴۰۰ تا ۳ میلیون تومان است. در مواردی قیمت گربه‌های پرشین خاص به چند صد میلیون تومان هم می‌رسد.

تغذیه گربه پرشین
گربه پرشین و ظرف غذای آبی که داخلش غذای آماده گربه استبا توجه به الگوی خاص تغذیه‌ای نژاد پرشین در هرسنی متناسب با همان بازه باید غذای مناسب را به او داد. پیشنهاد میکنیم برای اطلاع از راهنمای دقیق تغذیه گربه پرشین حتما حتما مطلب تغذیه گربه پرشین را مطالعه بفرمایید. در این مطلب به طور مفصل در مورد چند و چون و مقدار مناسب غذا در هر سن توضیح داده‌ایم که جای هیچ شک شبه‌ای برای شما باقی نمی‌ماند.

نگهداری پرشین کت
گربه پرشین با وجود موهای بلند چالش‌های زیادی برای صاحبانشان دارد، اما این برای افرادی است که با روش نگهداری این گربه ایرانی آشنا نیستند. این گربه نیاز به اصلاح ماهیانه موهایش دارد و هر روز باید موهایش را برس بکشید. ظرف خاک گربه را باید به دقت تمیز کنید چراکه احتمال گیر کردن خاک بین موها و پنجه‌هاش زیاده. چشم‌ها را باید به طور روزانه پاک کنید تا دچار مشکلات چشمی‌که با عدم نظافت چشم در این نژاد به وجود میاد روبرو نشید.

گوشها را نیز باید به صورت هفتگی تمیز کنید تا از ایجاد جرم گوش جلوگیری شود. برای دیدن نحوه تمیز کردن گوش گربه مطلب راهنمای تمیز کردن گوش گربه را حتما ببینید. در این مطلب به یک ویدیو قرار داده شده که نحوه تمیز کردن گوش گربه را به صورت دقیق به شما آموزش میده.

 

منبع :https://worldpets.ir/

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۰۳/۱۲
mohamad hasanzade

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی